Ds. J. Hoorn

verzamelde werken


preken:catechismus:zondag-8:1978

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Volgende revisie
Vorige revisie
preken:catechismus:zondag-8:1978 [15-09-2023 om 22.38 uur] – aangemaakt ds. J.H. Zwartpreken:catechismus:zondag-8:1978 [09-09-2024 om 20.52 uur] (huidige) – Externe bewerking 127.0.0.1
Regel 1: Regel 1:
 +====== Preek over Zondag 8 (1978) ======
 +{{tag>"Catechismusprekenbundel ‘Horen naar het Woord’ (2014)"}}
 +<- preken:catechismus:zondag-7:1974 ^ preken:catechismus ^ preken:catechismus:zondag-9:1974 ->
 |Tekst|Zondag 8 van de Heidelbergse Catechismus| |Tekst|Zondag 8 van de Heidelbergse Catechismus|
 |Lezen|Hebreeën 1:1-2:4| |Lezen|Hebreeën 1:1-2:4|
Regel 9: Regel 12:
 //Broeders en zusters, geliefden in onze Heere Jezus Christus,// //Broeders en zusters, geliefden in onze Heere Jezus Christus,//
  
-Deze morgen wordt onze aandacht gevraagd voor het evangelie van Zondag 8, het is het evangelie, dat ons God doet belijden als de drieënige God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Daarbij is het goed ons te realiseren, dat dit evangelie hier niet zo maar staat in onze belijdenis. Hier is evangelie waarover de Christelijke Kerk vooral in de eerste eeuwen een zware strijd moest voeren. Dat was geen zinloze strijd. Integendeel, dat was maar niet een strijd over bepaalde woorden en uitdrukkingen op zichzelf, woorden en uitdrukkingen, waar theologen al dan niet aan gehecht waren. Nee, zo niet. In de strijd, waarvan Zondag 8 ons de neerslag biedt, ging het om niets minder dan de vraag: Wie is Jahweh, onze God? En dat is toch een uitermate gewichtige vraag voor de Kerk? Dat is toch de ene belangrijke vraag voor ons allemaal? In die God immers geloven wij, op Hem stellen wij ons volle vertrouwen; Hem hebben wij leren kennen in het aangezicht van Jezus Christus. Maar dan zullen wij Hem toch moeten kennen zoals Hij Zichzelf in Christus aan ons heeft bekend gemaakt? In het andere geval immers is ons geloof zinloos en ijdel. Dan bedriegen wij onszelf; ja, dan bedriegen wij de Heere onze God; dan doen wij tekort aan Zijn rijkdom en heerlijkheid. Daarom raakt de belijdenis van Zondag 8 ons allemaal; is deze belijdenis onmisbaar om onze God de lof en de hulde te brengen, die Hij waard is te ontvangen uit de mond van Zijn verloste kinderen. Daarom is deze belijdenis ook onmisbaar voor onze zaligheid. Het is niet voor niets, dat de belijdenis van Athanasius, die handelt over dezelfde zaken als Zondag 8, inzet met de woorden: “Zo wie wil zalig zijn, die is voor alle dingen nodig, dat hij het algemeen geloof houde. Wie dit niet algeheel en ongeschonden bewaart, die zal zonder twijfel eeuwig verloren gaan.” Dat zijn diep insnijdende woorden, die ons allen op het hart willen binden, dat ook wij vandaag hebben te strijden voor het algemene geloof, dat ons is overgeleverd; het is het geloof in de drieënige God, Vader, Zoon en Heilige Geest! Moge de prediking van dit uur er dienstbaar aan zijn ons allen bij dat geloof te bewaren. Wij verkondigen u daartoe het Woord Gods aldus:+Deze morgen wordt onze aandacht gevraagd voor het evangelie van Zondag 8, het is het evangelie, dat ons God doet belijden als de drieënige God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Daarbij is het goed ons te realiseren, dat dit evangelie hier niet zo maar staat in onze belijdenis. Hier is evangelie waarover de Christelijke Kerk vooral in de eerste eeuwen een zware strijd moest voeren. Dat was geen zinloze strijd. Integendeel, dat was maar niet een strijd over bepaalde woorden en uitdrukkingen op zichzelf, woorden en uitdrukkingen, waar theologen al dan niet aan gehecht waren. Nee, zo niet. In de strijd, waarvan Zondag 8 ons de neerslag biedt, ging het om niets minder dan de vraag: Wie is Jahweh, onze God? En dat is toch een uitermate gewichtige vraag voor de Kerk? Dat is toch de ene belangrijke vraag voor ons allemaal? In die God immers geloven wij, op Hem stellen wij ons volle vertrouwen; Hem hebben wij leren kennen in het aangezicht van Jezus Christus. Maar dan zullen wij Hem toch moeten kennen zoals Hij Zichzelf in Christus aan ons heeft bekend gemaakt? In het andere geval immers is ons geloof zinloos en ijdel. Dan bedriegen wij onszelf; ja, dan bedriegen wij de Heere onze God; dan doen wij tekort aan Zijn rijkdom en heerlijkheid. Daarom raakt de belijdenis van Zondag 8 ons allemaal; is deze belijdenis onmisbaar om onze God de lof en de hulde te brengen, die Hij waard is te ontvangen uit de mond van Zijn verloste kinderen. Daarom is deze belijdenis ook onmisbaar voor onze zaligheid. Het is niet voor niets, dat de belijdenis van Athanasius, die handelt over dezelfde zaken als Zondag 8, inzet met de woorden: “Zo wie wil zalig zijn, die is voor alle dingen nodig, dat hij het algemeen geloof houde. Wie dit niet algeheel en ongeschonden bewaart, die zal zonder twijfel eeuwig verloren gaan.” Dat zijn diep insnijdende woorden, die ons allen op het hart willen binden, dat ook wij vandaag hebben te strijden voor het algemene geloof, dat ons is overgeleverd; het is het geloof in de drieënige God, Vader, Zoon en Heilige Geest! Moge de prediking van dit uur er dienstbaar aan zijn ons allen bij dat geloof te bewaren. 
 +Wij verkondigen u daartoe het Woord Gods aldus:
  
-//Het geloof in Christus is het geloof in de ene waarachtige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.// Nader horen wij van:+//Het geloof in Christus is het geloof in de ene waarachtige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.//  
 +Nader horen wij van:
   - God de Vader en onze schepping;   - God de Vader en onze schepping;
   - God de Zoon en onze verlossing;   - God de Zoon en onze verlossing;


Paginahulpmiddelen