Ds. J. Hoorn

verzamelde werken


artikelen:1993-02.03_over-het-woord-van-god

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

artikelen:1993-02.03_over-het-woord-van-god [14-08-2024 om 00.20 uur] – aangemaakt ds. J.H. Zwartartikelen:1993-02.03_over-het-woord-van-god [14-08-2024 om 00.21 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 1: Regel 1:
 ====== Over het Woord van God (1993) ====== ====== Over het Woord van God (1993) ======
 //Uit: Clavis, jrg. 36, nr. 2-3, februari-maart 1993//\\ //Uit: Clavis, jrg. 36, nr. 2-3, februari-maart 1993//\\
-//Deel I//\\ +===== Deel I ===== 
-===== Sola Scriptura =====+==== Sola Scriptura ====
 Als kerk van God bezitten wij het Woord van God. Dat is een rijk bezit, waarop we zuinig moeten zijn. We moeten het Woord in ere houden; we moeten het eerbiedigen naar wat het inderdaad is: niet maar een woord van mensen maar heilig Woord van God, dat werkzaam is tot zaligheid in hen die geloven. De apostel dankt God dat de gemeente der Thesssalonicenzen het door hem gepredikte Woord als zodanig hebben aangenomen (1 Thess. 2:13).\\ Als kerk van God bezitten wij het Woord van God. Dat is een rijk bezit, waarop we zuinig moeten zijn. We moeten het Woord in ere houden; we moeten het eerbiedigen naar wat het inderdaad is: niet maar een woord van mensen maar heilig Woord van God, dat werkzaam is tot zaligheid in hen die geloven. De apostel dankt God dat de gemeente der Thesssalonicenzen het door hem gepredikte Woord als zodanig hebben aangenomen (1 Thess. 2:13).\\
 Het is dan ook een wezenlijk kenmerk van het christelijke geloof dat het het Woord van God bewaart en daarbij de wacht betrekt. We zien dat ook gebeuren in onze gereformeerde belijdenis, in de Drie Formulieren van Enigheid, en dan met name wel in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, die uitvoerig aandacht besteedt aan het Woord van God, de Heilige Schrift. De artikelen 3-7 van deze belijdenis handelen over dit onderwerp.\\ Het is dan ook een wezenlijk kenmerk van het christelijke geloof dat het het Woord van God bewaart en daarbij de wacht betrekt. We zien dat ook gebeuren in onze gereformeerde belijdenis, in de Drie Formulieren van Enigheid, en dan met name wel in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, die uitvoerig aandacht besteedt aan het Woord van God, de Heilige Schrift. De artikelen 3-7 van deze belijdenis handelen over dit onderwerp.\\
-In de uitvoerige aandacht voor deze zaak herkennen we duidelijk het //sola Scriptura//, alleen de Schrift, dat samen met het //sola gratia// en het //sola fide// het adagium vormde van de grote Reformatie van de zestiende eeuw. Rome stelde naast de Schrift ook //de kerkelijke traditie//, die volgens de roomse leer evenzeer mag en moet dienen als regel en bron voor het geloof. Daarbij gaat het dan om hetgeen ons door vroegere geslachten als mededeling van waarheid of als te onderhouden gewoonten is overgeleverd (traditie betekent letterlijk overlevering). Nu behoeven we hetgeen ons in de lijn der geslachten is overgeleverd natuurlijk niet als waardeloos terzijde te schuiven, maar iets anders is het te menen dat de traditie een eigen zelfstandige bron mag en moet zijn, waaruit we evenzeer moeten putten als uit de Schrift. De Reformatie heeft met deze voorstelling van zaken afgerekend. Zij leert ons de Schrift als de //enige// regel van het geloof. De traditie staat niet naast de Schrift maar is daaraan onderworpen en dient daaraan getoetst te worden. En alles wat de toets van de Schrift niet kan doorstaan, dient verworpen te worden. Met dit laatste eindigt de geloofsbelijdenis het hoofdstuk over het Woord van God dan ook. We lezen aan het slot van artikel 7: ‘Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt, gelijk ons de Apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis’. Zo verdedigt de gereformeerde belijdenis het //sola Scriptura//.\\ +In de uitvoerige aandacht voor deze zaak herkennen we duidelijk het //sola Scriptura//, alleen de Schrift, dat samen met het //sola gratia// en het //sola fide// het adagium vormde van de grote Reformatie van de zestiende eeuw. Rome stelde naast de Schrift ook //de kerkelijke traditie//, die volgens de roomse leer evenzeer mag en moet dienen als regel en bron voor het geloof. Daarbij gaat het dan om hetgeen ons door vroegere geslachten als mededeling van waarheid of als te onderhouden gewoonten is overgeleverd (traditie betekent letterlijk overlevering). Nu behoeven we hetgeen ons in de lijn der geslachten is overgeleverd natuurlijk niet als waardeloos terzijde te schuiven, maar iets anders is het te menen dat de traditie een eigen zelfstandige bron mag en moet zijn, waaruit we evenzeer moeten putten als uit de Schrift. De Reformatie heeft met deze voorstelling van zaken afgerekend. Zij leert ons de Schrift als de //enige// regel van het geloof. De traditie staat niet naast de Schrift maar is daaraan onderworpen en dient daaraan getoetst te worden. En alles wat de toets van de Schrift niet kan doorstaan, dient verworpen te worden. Met dit laatste eindigt de geloofsbelijdenis het hoofdstuk over het Woord van God dan ook. We lezen aan het slot van artikel 7: ‘Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt, gelijk ons de Apostelen geleerd hebben, zeggende: Beproeft de geesten of zij uit God zijn. Insgelijks: Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis’. Zo verdedigt de gereformeerde belijdenis het //sola Scriptura//
-===== Heilig Woord van God =====+==== Heilig Woord van God ====
 Waarom alleen de Schrift? Wat is het bijzondere, het unieke van haar? Waarin onderscheidt zij zich en staat zij boven de vele duizenden andere boeken en geschriften die zich in de wereld laten vinden?\\ Waarom alleen de Schrift? Wat is het bijzondere, het unieke van haar? Waarin onderscheidt zij zich en staat zij boven de vele duizenden andere boeken en geschriften die zich in de wereld laten vinden?\\
 Onze geloofsbelijdenis gaat daarop allereerst in. Dat gebeurt meteen in artikel 3, waar ons als het unieke van de Schrift wordt geleerd dat zij heilig is en goddelijk. De slotzin van dit artikel luidt: ‘Hierom noemen wij zulke schriften Heilige en Goddelijke Schrifturen’.\\ Onze geloofsbelijdenis gaat daarop allereerst in. Dat gebeurt meteen in artikel 3, waar ons als het unieke van de Schrift wordt geleerd dat zij heilig is en goddelijk. De slotzin van dit artikel luidt: ‘Hierom noemen wij zulke schriften Heilige en Goddelijke Schrifturen’.\\
Regel 25: Regel 25:
 Nee, het in deze wereld gesproken en gehoorde Woord van God is niet een kwestie van de welwillende mens die wacht op en openstaat voor een godsspraak van Boven; dat is zuiver een kwestie van de welwillende Geest van God, die heilig is en soeverein en die zo het Woord van God hier beneden laat horen door wie Hij wil en wanneer Hij wil.\\ Nee, het in deze wereld gesproken en gehoorde Woord van God is niet een kwestie van de welwillende mens die wacht op en openstaat voor een godsspraak van Boven; dat is zuiver een kwestie van de welwillende Geest van God, die heilig is en soeverein en die zo het Woord van God hier beneden laat horen door wie Hij wil en wanneer Hij wil.\\
 Daarom is er alle reden hier te spreken van heilig Woord van God, dat van begin tot einde vrucht is van de Heilige Geest van God, door Wiens soevereine doen van zichzelf onheilige mensen werden tot heilige mensen Gods, die het Woord van God spraken. Gelijk de Heilige Petrus zegt.\\ Daarom is er alle reden hier te spreken van heilig Woord van God, dat van begin tot einde vrucht is van de Heilige Geest van God, door Wiens soevereine doen van zichzelf onheilige mensen werden tot heilige mensen Gods, die het Woord van God spraken. Gelijk de Heilige Petrus zegt.\\
-En dat is dan ook //het eerste// wat wij in artikel 3 belijden aangaande het //gesproken// Woord van God. En in diezelfde lijn ligt ook de verklaring van het //geschreven// Woord van God, waarover het vervolg van artikel 3 handelt. In een tweede artikel hopen wij daarop nader in te gaan.\\ +En dat is dan ook //het eerste// wat wij in artikel 3 belijden aangaande het //gesproken// Woord van God. En in diezelfde lijn ligt ook de verklaring van het //geschreven// Woord van God, waarover het vervolg van artikel 3 handelt. In een tweede artikel hopen wij daarop nader in te gaan. 
-//Deel II//\\ +===== Deel II ===== 
-===== Heilige Schrift van God =====+==== Heilige Schrift van God ====
 In ons vorige artikel gaven we aandacht aan het Woord van God in zoverre de Heere dat Woord op aarde heeft laten horen en verkondigen. Dat raakt dus het //gesproken// Woord van God.\\ In ons vorige artikel gaven we aandacht aan het Woord van God in zoverre de Heere dat Woord op aarde heeft laten horen en verkondigen. Dat raakt dus het //gesproken// Woord van God.\\
 Artikel 3 van onze Geloofsbelijdenis begint daarmee door te verklaren dat het Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door de wil van een mens, maar door de Heilige Geest gedreven hebben de heilige mensen Gods het gesproken.\\ Artikel 3 van onze Geloofsbelijdenis begint daarmee door te verklaren dat het Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door de wil van een mens, maar door de Heilige Geest gedreven hebben de heilige mensen Gods het gesproken.\\
Regel 39: Regel 39:
 De belijdenis vraagt daarbij nog afzonderlijk aandacht voor het feit dat God Zelf met Zijn vinger de twee tafelen van de wet heeft geschreven. Dit is wel een heel sprekend voorbeeld van Gods trouwe zorg voor Zijn volk. God die de wet eerst op Horeb liet horen, liet het daarbij niet. Hij weet hoe zwak wij zijn en hoe kort van memorie als het gaat om het vasthouden van de waarheid. Daarom heeft Hij eigenhandig de tien woorden van het verbond geschreven op twee stenen tafelen. Exodus 31:18 bericht ons daarover: En Hij gaf aan Mozes, toen Hij geëindigd had met hem te spreken op de berg Sinaï, de twee tafelen der getuigenis, tafelen van steen, beschreven door de vinger Gods (zie ook Deut. 5:22). Deze twee tafelen bevatten dus het schrift van Gods eigen hand. En dit geldt goed beschouwd van heel de Schrift, die door de Geest van God is geïnspireerd. Daarom past hier de benaming waarmee artikel 3 eindigt: Heilige en Goddelijke Schrifturen.\\ De belijdenis vraagt daarbij nog afzonderlijk aandacht voor het feit dat God Zelf met Zijn vinger de twee tafelen van de wet heeft geschreven. Dit is wel een heel sprekend voorbeeld van Gods trouwe zorg voor Zijn volk. God die de wet eerst op Horeb liet horen, liet het daarbij niet. Hij weet hoe zwak wij zijn en hoe kort van memorie als het gaat om het vasthouden van de waarheid. Daarom heeft Hij eigenhandig de tien woorden van het verbond geschreven op twee stenen tafelen. Exodus 31:18 bericht ons daarover: En Hij gaf aan Mozes, toen Hij geëindigd had met hem te spreken op de berg Sinaï, de twee tafelen der getuigenis, tafelen van steen, beschreven door de vinger Gods (zie ook Deut. 5:22). Deze twee tafelen bevatten dus het schrift van Gods eigen hand. En dit geldt goed beschouwd van heel de Schrift, die door de Geest van God is geïnspireerd. Daarom past hier de benaming waarmee artikel 3 eindigt: Heilige en Goddelijke Schrifturen.\\
 Het is een benaming die ons //eerbied// jegens de Schrift wil bijbrengen. Zij is niet maar een gebrekkig menselijk werk, waarop van alles valt aan te merken en waarmee we naar eigen believen kunnen omgaan, zij is een heilig werk van God, waartegen niets valt te zeggen. Kritiek past ons hier niet, alleen maar verwondering en eerbied. Terecht heeft Calvijn gezegd dat we aan de Schrift dezelfde eerbied verschuldigd zijn als aan God zelf.\\ Het is een benaming die ons //eerbied// jegens de Schrift wil bijbrengen. Zij is niet maar een gebrekkig menselijk werk, waarop van alles valt aan te merken en waarmee we naar eigen believen kunnen omgaan, zij is een heilig werk van God, waartegen niets valt te zeggen. Kritiek past ons hier niet, alleen maar verwondering en eerbied. Terecht heeft Calvijn gezegd dat we aan de Schrift dezelfde eerbied verschuldigd zijn als aan God zelf.\\
-===== Aldus geteld =====+==== Aldus geteld ====
 Dit opschrift is ontleend aan artikel 4 van de belijdenis, dat ons een complete opsomming geeft van alle bijbelboeken, ingeleid met de zinsnede: ‘Deze worden aldus geteld in de Kerk van God’.\\ Dit opschrift is ontleend aan artikel 4 van de belijdenis, dat ons een complete opsomming geeft van alle bijbelboeken, ingeleid met de zinsnede: ‘Deze worden aldus geteld in de Kerk van God’.\\
 Nadat in artikel 3 dus belijdenis is gedaan van de teboekstelling van Gods Woord, volgt in artikel 4 de lijst van boeken die de Schrift telt.\\ Nadat in artikel 3 dus belijdenis is gedaan van de teboekstelling van Gods Woord, volgt in artikel 4 de lijst van boeken die de Schrift telt.\\


Paginahulpmiddelen