Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
artikelen:1993-02.03_over-het-woord-van-god [14-08-2024 om 00.20 uur] – aangemaakt ds. J.H. Zwart | artikelen:1993-02.03_over-het-woord-van-god [14-08-2024 om 00.21 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
====== Over het Woord van God (1993) ====== | ====== Over het Woord van God (1993) ====== | ||
//Uit: Clavis, jrg. 36, nr. 2-3, februari-maart 1993//\\ | //Uit: Clavis, jrg. 36, nr. 2-3, februari-maart 1993//\\ | ||
- | //Deel I//\\ | + | ===== Deel I ===== |
- | ===== Sola Scriptura | + | ==== Sola Scriptura ==== |
Als kerk van God bezitten wij het Woord van God. Dat is een rijk bezit, waarop we zuinig moeten zijn. We moeten het Woord in ere houden; we moeten het eerbiedigen naar wat het inderdaad is: niet maar een woord van mensen maar heilig Woord van God, dat werkzaam is tot zaligheid in hen die geloven. De apostel dankt God dat de gemeente der Thesssalonicenzen het door hem gepredikte Woord als zodanig hebben aangenomen (1 Thess. 2:13).\\ | Als kerk van God bezitten wij het Woord van God. Dat is een rijk bezit, waarop we zuinig moeten zijn. We moeten het Woord in ere houden; we moeten het eerbiedigen naar wat het inderdaad is: niet maar een woord van mensen maar heilig Woord van God, dat werkzaam is tot zaligheid in hen die geloven. De apostel dankt God dat de gemeente der Thesssalonicenzen het door hem gepredikte Woord als zodanig hebben aangenomen (1 Thess. 2:13).\\ | ||
Het is dan ook een wezenlijk kenmerk van het christelijke geloof dat het het Woord van God bewaart en daarbij de wacht betrekt. We zien dat ook gebeuren in onze gereformeerde belijdenis, in de Drie Formulieren van Enigheid, en dan met name wel in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, | Het is dan ook een wezenlijk kenmerk van het christelijke geloof dat het het Woord van God bewaart en daarbij de wacht betrekt. We zien dat ook gebeuren in onze gereformeerde belijdenis, in de Drie Formulieren van Enigheid, en dan met name wel in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, | ||
- | In de uitvoerige aandacht voor deze zaak herkennen we duidelijk het //sola Scriptura//, | + | In de uitvoerige aandacht voor deze zaak herkennen we duidelijk het //sola Scriptura//, |
- | ===== Heilig Woord van God ===== | + | ==== Heilig Woord van God ==== |
Waarom alleen de Schrift? Wat is het bijzondere, het unieke van haar? Waarin onderscheidt zij zich en staat zij boven de vele duizenden andere boeken en geschriften die zich in de wereld laten vinden?\\ | Waarom alleen de Schrift? Wat is het bijzondere, het unieke van haar? Waarin onderscheidt zij zich en staat zij boven de vele duizenden andere boeken en geschriften die zich in de wereld laten vinden?\\ | ||
Onze geloofsbelijdenis gaat daarop allereerst in. Dat gebeurt meteen in artikel 3, waar ons als het unieke van de Schrift wordt geleerd dat zij heilig is en goddelijk. De slotzin van dit artikel luidt: ‘Hierom noemen wij zulke schriften Heilige en Goddelijke Schrifturen’.\\ | Onze geloofsbelijdenis gaat daarop allereerst in. Dat gebeurt meteen in artikel 3, waar ons als het unieke van de Schrift wordt geleerd dat zij heilig is en goddelijk. De slotzin van dit artikel luidt: ‘Hierom noemen wij zulke schriften Heilige en Goddelijke Schrifturen’.\\ | ||
Regel 25: | Regel 25: | ||
Nee, het in deze wereld gesproken en gehoorde Woord van God is niet een kwestie van de welwillende mens die wacht op en openstaat voor een godsspraak van Boven; dat is zuiver een kwestie van de welwillende Geest van God, die heilig is en soeverein en die zo het Woord van God hier beneden laat horen door wie Hij wil en wanneer Hij wil.\\ | Nee, het in deze wereld gesproken en gehoorde Woord van God is niet een kwestie van de welwillende mens die wacht op en openstaat voor een godsspraak van Boven; dat is zuiver een kwestie van de welwillende Geest van God, die heilig is en soeverein en die zo het Woord van God hier beneden laat horen door wie Hij wil en wanneer Hij wil.\\ | ||
Daarom is er alle reden hier te spreken van heilig Woord van God, dat van begin tot einde vrucht is van de Heilige Geest van God, door Wiens soevereine doen van zichzelf onheilige mensen werden tot heilige mensen Gods, die het Woord van God spraken. Gelijk de Heilige Petrus zegt.\\ | Daarom is er alle reden hier te spreken van heilig Woord van God, dat van begin tot einde vrucht is van de Heilige Geest van God, door Wiens soevereine doen van zichzelf onheilige mensen werden tot heilige mensen Gods, die het Woord van God spraken. Gelijk de Heilige Petrus zegt.\\ | ||
- | En dat is dan ook //het eerste// wat wij in artikel 3 belijden aangaande het // | + | En dat is dan ook //het eerste// wat wij in artikel 3 belijden aangaande het // |
- | //Deel II//\\ | + | ===== Deel II ===== |
- | ===== Heilige Schrift van God ===== | + | ==== Heilige Schrift van God ==== |
In ons vorige artikel gaven we aandacht aan het Woord van God in zoverre de Heere dat Woord op aarde heeft laten horen en verkondigen. Dat raakt dus het // | In ons vorige artikel gaven we aandacht aan het Woord van God in zoverre de Heere dat Woord op aarde heeft laten horen en verkondigen. Dat raakt dus het // | ||
Artikel 3 van onze Geloofsbelijdenis begint daarmee door te verklaren dat het Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door de wil van een mens, maar door de Heilige Geest gedreven hebben de heilige mensen Gods het gesproken.\\ | Artikel 3 van onze Geloofsbelijdenis begint daarmee door te verklaren dat het Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door de wil van een mens, maar door de Heilige Geest gedreven hebben de heilige mensen Gods het gesproken.\\ | ||
Regel 39: | Regel 39: | ||
De belijdenis vraagt daarbij nog afzonderlijk aandacht voor het feit dat God Zelf met Zijn vinger de twee tafelen van de wet heeft geschreven. Dit is wel een heel sprekend voorbeeld van Gods trouwe zorg voor Zijn volk. God die de wet eerst op Horeb liet horen, liet het daarbij niet. Hij weet hoe zwak wij zijn en hoe kort van memorie als het gaat om het vasthouden van de waarheid. Daarom heeft Hij eigenhandig de tien woorden van het verbond geschreven op twee stenen tafelen. Exodus 31:18 bericht ons daarover: En Hij gaf aan Mozes, toen Hij geëindigd had met hem te spreken op de berg Sinaï, de twee tafelen der getuigenis, tafelen van steen, beschreven door de vinger Gods (zie ook Deut. 5:22). Deze twee tafelen bevatten dus het schrift van Gods eigen hand. En dit geldt goed beschouwd van heel de Schrift, die door de Geest van God is geïnspireerd. Daarom past hier de benaming waarmee artikel 3 eindigt: Heilige en Goddelijke Schrifturen.\\ | De belijdenis vraagt daarbij nog afzonderlijk aandacht voor het feit dat God Zelf met Zijn vinger de twee tafelen van de wet heeft geschreven. Dit is wel een heel sprekend voorbeeld van Gods trouwe zorg voor Zijn volk. God die de wet eerst op Horeb liet horen, liet het daarbij niet. Hij weet hoe zwak wij zijn en hoe kort van memorie als het gaat om het vasthouden van de waarheid. Daarom heeft Hij eigenhandig de tien woorden van het verbond geschreven op twee stenen tafelen. Exodus 31:18 bericht ons daarover: En Hij gaf aan Mozes, toen Hij geëindigd had met hem te spreken op de berg Sinaï, de twee tafelen der getuigenis, tafelen van steen, beschreven door de vinger Gods (zie ook Deut. 5:22). Deze twee tafelen bevatten dus het schrift van Gods eigen hand. En dit geldt goed beschouwd van heel de Schrift, die door de Geest van God is geïnspireerd. Daarom past hier de benaming waarmee artikel 3 eindigt: Heilige en Goddelijke Schrifturen.\\ | ||
Het is een benaming die ons //eerbied// jegens de Schrift wil bijbrengen. Zij is niet maar een gebrekkig menselijk werk, waarop van alles valt aan te merken en waarmee we naar eigen believen kunnen omgaan, zij is een heilig werk van God, waartegen niets valt te zeggen. Kritiek past ons hier niet, alleen maar verwondering en eerbied. Terecht heeft Calvijn gezegd dat we aan de Schrift dezelfde eerbied verschuldigd zijn als aan God zelf.\\ | Het is een benaming die ons //eerbied// jegens de Schrift wil bijbrengen. Zij is niet maar een gebrekkig menselijk werk, waarop van alles valt aan te merken en waarmee we naar eigen believen kunnen omgaan, zij is een heilig werk van God, waartegen niets valt te zeggen. Kritiek past ons hier niet, alleen maar verwondering en eerbied. Terecht heeft Calvijn gezegd dat we aan de Schrift dezelfde eerbied verschuldigd zijn als aan God zelf.\\ | ||
- | ===== Aldus geteld | + | ==== Aldus geteld ==== |
Dit opschrift is ontleend aan artikel 4 van de belijdenis, dat ons een complete opsomming geeft van alle bijbelboeken, | Dit opschrift is ontleend aan artikel 4 van de belijdenis, dat ons een complete opsomming geeft van alle bijbelboeken, | ||
Nadat in artikel 3 dus belijdenis is gedaan van de teboekstelling van Gods Woord, volgt in artikel 4 de lijst van boeken die de Schrift telt.\\ | Nadat in artikel 3 dus belijdenis is gedaan van de teboekstelling van Gods Woord, volgt in artikel 4 de lijst van boeken die de Schrift telt.\\ |