Ds. J. Hoorn

verzamelde werken


artikelen:1994-07.08_uit-kracht-der-waarheid-vrijgemaakt

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

artikelen:1994-07.08_uit-kracht-der-waarheid-vrijgemaakt [14-08-2024 om 00.37 uur] – aangemaakt ds. J.H. Zwartartikelen:1994-07.08_uit-kracht-der-waarheid-vrijgemaakt [14-08-2024 om 00.37 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 1: Regel 1:
 ====== Uit kracht der waarheid vrijgemaakt (1994) ====== ====== Uit kracht der waarheid vrijgemaakt (1994) ======
-//Uit: Clavis, jrg. 37, nr. 7-8 (juli-augustus 1994)//\\+//Uit: Clavis, jrg. 37, nr. 7-8 (juli-augustus 1994)// 
 “Toen in de donkere week van 27 juli 1944 tot 3 augustus 1944 de bindingsschroef tot het uiterste werd aangedraaid, een laatste poging tot redding van ds. Popma van Amersfoort en van ds. Van Dijk te Groningen om hals werd gebracht, prof. Greijdanus werd geschorst en prof. Schilder afgezet, werd een vergadering van Gereformeerde kerkleden samengeroepen te Den Haag, tegen 11 augustus 1944. Zij werd gehouden in de Lutherse Kerk. Daar werd de kerkelijke kwestie besproken. Ds. H. Knoop van Delfshaven hield zijn magistrale rede, waarin hij een profetische analyse gaf van de situatie in de Gereformeerde kerken in Nederland. Prof. Schilder, die zich sinds enkele dagen weer in vrijheid bewegen kon, las daar voor de Acte van Vrijmaking of Wederkeer. Men kan uit haar het wezen en de bedoeling der Vrijmaking uitnemend leren kennen.”\\ “Toen in de donkere week van 27 juli 1944 tot 3 augustus 1944 de bindingsschroef tot het uiterste werd aangedraaid, een laatste poging tot redding van ds. Popma van Amersfoort en van ds. Van Dijk te Groningen om hals werd gebracht, prof. Greijdanus werd geschorst en prof. Schilder afgezet, werd een vergadering van Gereformeerde kerkleden samengeroepen te Den Haag, tegen 11 augustus 1944. Zij werd gehouden in de Lutherse Kerk. Daar werd de kerkelijke kwestie besproken. Ds. H. Knoop van Delfshaven hield zijn magistrale rede, waarin hij een profetische analyse gaf van de situatie in de Gereformeerde kerken in Nederland. Prof. Schilder, die zich sinds enkele dagen weer in vrijheid bewegen kon, las daar voor de Acte van Vrijmaking of Wederkeer. Men kan uit haar het wezen en de bedoeling der Vrijmaking uitnemend leren kennen.”\\
 Bovenstaande woorden, die ontleend zijn aan het boek ‘De feitelijke toedracht’ van ds. G. Janssen, bepalen ons bij het kerkhistorisch gebeuren van de Vrijmaking, nu vijftig jaar geleden. Het is een gebeuren dat slechts enkelen uit ons midden persoonlijk hebben meegemaakt, maar waarvan wij gelukkig allen weten. Thuis, in de kerk, op de catechisatie en op school is de ouderen onder ons ervan verteld, terwijl we er ook meerdere keren het een en ander over gelezen zullen hebben. En dat is goed en noodzakelijk. Het betreft hier immers een gebeuren dat van verstrekkende betekenis is voor het leven van de Kerk in ons land. Door de Vrijmaking werd de Kerk alhier bewaard bij de gezonde gereformeerde leer, bestaande in de leer van de Drie Formulieren van Enigheid: de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels. Tegelijk ook werd zij zodoende bewaard bij de gereformeerde Kerkorde. Kortom, zonder de Vrijmaking van 1944 bestaat de Gereformeerde Kerk in ons land niet. Daarzonder bestaat ook niet de jongste vrijmaking, die de Heere ons gaf in 1986, toen we opnieuw werden bevrijd van een onschriftuurlijk hiërarchisch juk, dat strijdt tegen het enige juk dat Christus ons beveelt op ons te nemen, dit laatste juk is dat van de waarheid, die bovenal is en die ons waarlijk vrijmaakt. Dat wil zeggen, die ons vrijmaakt van menselijke leringen en geboden om alleen te onderhouden wat God ons in Zijn Woord leert.\\ Bovenstaande woorden, die ontleend zijn aan het boek ‘De feitelijke toedracht’ van ds. G. Janssen, bepalen ons bij het kerkhistorisch gebeuren van de Vrijmaking, nu vijftig jaar geleden. Het is een gebeuren dat slechts enkelen uit ons midden persoonlijk hebben meegemaakt, maar waarvan wij gelukkig allen weten. Thuis, in de kerk, op de catechisatie en op school is de ouderen onder ons ervan verteld, terwijl we er ook meerdere keren het een en ander over gelezen zullen hebben. En dat is goed en noodzakelijk. Het betreft hier immers een gebeuren dat van verstrekkende betekenis is voor het leven van de Kerk in ons land. Door de Vrijmaking werd de Kerk alhier bewaard bij de gezonde gereformeerde leer, bestaande in de leer van de Drie Formulieren van Enigheid: de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels. Tegelijk ook werd zij zodoende bewaard bij de gereformeerde Kerkorde. Kortom, zonder de Vrijmaking van 1944 bestaat de Gereformeerde Kerk in ons land niet. Daarzonder bestaat ook niet de jongste vrijmaking, die de Heere ons gaf in 1986, toen we opnieuw werden bevrijd van een onschriftuurlijk hiërarchisch juk, dat strijdt tegen het enige juk dat Christus ons beveelt op ons te nemen, dit laatste juk is dat van de waarheid, die bovenal is en die ons waarlijk vrijmaakt. Dat wil zeggen, die ons vrijmaakt van menselijke leringen en geboden om alleen te onderhouden wat God ons in Zijn Woord leert.\\


Paginahulpmiddelen