Ds. J. Hoorn

verzamelde werken


preken:bijbeltekst:40_matteus:2_16-18

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
preken:bijbeltekst:40_matteus:2_16-18 [20-01-2025 om 13.41 uur] ds. J.H. Zwartpreken:bijbeltekst:40_matteus:2_16-18 [20-01-2025 om 14.10 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 1: Regel 1:
 |Tekst|*Matteüs 2:16-18| |Tekst|*Matteüs 2:16-18|
 |Lezen|Jeremia 31:1-17| |Lezen|Jeremia 31:1-17|
-|Zingen|Psalm 92:1,2| +|Zingen|_Psalm 92:1,2| 
-| |Psalm 92:7| +| |_Psalm 92:7| 
-| |Psalm 95:3-7| +| |_Psalm 95:3-7| 
-| |Psalm 87:3| +| |_Psalm 87:3| 
-| |Psalm 87:4|+| |_Psalm 87:4|
  
-//Preek gehouden te:// +//Preek gehouden te: Grootegast (25-01-1976), Kantens (08-02-1976), Schildwolde (08-02-1976), Leek (26-12-1976)//
- +
-Grootegast (25-01-1976), Kantens (08-02-1976), Schildwolde (08-02-1976), Leek (26-12-1976)+
  
 \\ \\
-//Geliefde gemeente van onze Heere Jezus Christus,//+Geliefde gemeente van onze Heere Jezus Christus,
  
 De evangelist Mattheüs verkondigt ons in zijn evangeliebeschrijving dat Jezus de Christus, de Messias is. Hij doet dat door er steeds weer op te wijzen dat in Jezus van Nazareth, in zijn geboorte en zijn levensgang, in zijn lijden en sterven de schriften van het Oude Testament tot hun vervulling komen. Daarmee kunnen en moeten wij uit de evangeliebeschrijving van Mattheüs leren dat de Christus alleen geleerd kan worden uit de Schriften; uit de Schriften van het Oude Testament en vandaag voor ons ook uit die van het Nieuwe Testament. Alleen wie die Schriften kent en gelovig aanvaardt als Woord Gods zal zich niet ergeren aan Jezus van Nazareth als de Messias Die gekomen is om Zijn volk te redden van hun zonden.\\ Wie die Schriften niet kent, voor hem is Jezus van Nazareth een ergernis en aanstoot. En dat is te verstaan ook. Want wie de Schriften niet kent, die maakt zich een Zaligmaker naar eigen believen; die ontwerpt zich een eigen beeld en voorstelling van de Middelaar, Die tot verlossing nodig is. En zulk een eigen ontworpen beeld klopt nooit op het beeld dat de Schriften ons geven van de Messias. En daarom zal men nooit in Jezus van Nazareth de Messias herkennen en erkennen.\\ Dat was ook de oorzaak waarom het Joodse volk voor het merendeel Jezus van Nazareth verwierp als de Messias Gods. Zij hadden zich een eigen beeld gevormd van de Messias die zou komen, en dientengevolge wisten zij geen raad met Jezus van Nazareth. Want Jezus van Nazareth was niet de Messias van hun voorstelling, maar Hij was de Messias der Schriften. Maar die Schriften hadden de Joden omgevormd naar en onderworpen aan hun eigen denksystemen. Zo hadden zij zich een eigen Jezus gefantaseerd, een eigen Messias, die aansloot bij hun denken over de Messias. Daarom konden zij het optreden van Jezus van Nazareth niet rijmen met wat de Schriften van het Oude Testament over de Messias voorzegd hadden, en kwamen zij ertoe om Hem te verwerpen en uiteindelijk te kruisigen.\\ Welnu, daartegenover laat Mattheüs zien – en dat allereerst aan de Joden toen – hoe het optreden van Jezus van Nazareth als de Messias ten volle in overeenstemming is met alles wat de Schriften van het Oude Verbond over de Messias voorzegd hebben, over Zijn geboorte, Zijn hele optreden en Zijn lijden en sterven ten slotte. Dat alles is vervulling der profetie. Hadden de Joden die profetieën recht verstaan en die dus niet in overeenstemming met hun eigen denksystemen uitgelegd, voorwaar zij zouden in Jezus van Nazareth geloofd hebben als de Gezalfde des Heeren. Het komt aan op het gelovig verstaan van de Schriften om Jezus van Nazareth te aanvaarden als de Messias. Dat laat Mattheüs ons in heel zijn evangeliebeschrijving zien. Vandaar zijn veelvuldig aanhalen van de Schriften van het Oude Testament. In onze perikoop is het reeds de vierde keer dat Mattheüs aanwijst de vervulling van de oudtestamentische profetie in Jezus’ optreden. Dat deed Mattheüs om alsnog de ongelovige Joden te brengen tot geloof in de gekruisigde Jezus van Nazareth als de Christus der Schriften.\\ Datzelfde evangelie komt vandaag ook tot ons, opdat ook wij Jezus van Nazareth zouden kennen als de Christus der Schriften, zonder ons aan Hem te stoten. Daartoe verkondigen wij u dan ook het Woord Gods in deze dienst. Wij doen dat onder het thema: De evangelist Mattheüs verkondigt ons in zijn evangeliebeschrijving dat Jezus de Christus, de Messias is. Hij doet dat door er steeds weer op te wijzen dat in Jezus van Nazareth, in zijn geboorte en zijn levensgang, in zijn lijden en sterven de schriften van het Oude Testament tot hun vervulling komen. Daarmee kunnen en moeten wij uit de evangeliebeschrijving van Mattheüs leren dat de Christus alleen geleerd kan worden uit de Schriften; uit de Schriften van het Oude Testament en vandaag voor ons ook uit die van het Nieuwe Testament. Alleen wie die Schriften kent en gelovig aanvaardt als Woord Gods zal zich niet ergeren aan Jezus van Nazareth als de Messias Die gekomen is om Zijn volk te redden van hun zonden.\\ Wie die Schriften niet kent, voor hem is Jezus van Nazareth een ergernis en aanstoot. En dat is te verstaan ook. Want wie de Schriften niet kent, die maakt zich een Zaligmaker naar eigen believen; die ontwerpt zich een eigen beeld en voorstelling van de Middelaar, Die tot verlossing nodig is. En zulk een eigen ontworpen beeld klopt nooit op het beeld dat de Schriften ons geven van de Messias. En daarom zal men nooit in Jezus van Nazareth de Messias herkennen en erkennen.\\ Dat was ook de oorzaak waarom het Joodse volk voor het merendeel Jezus van Nazareth verwierp als de Messias Gods. Zij hadden zich een eigen beeld gevormd van de Messias die zou komen, en dientengevolge wisten zij geen raad met Jezus van Nazareth. Want Jezus van Nazareth was niet de Messias van hun voorstelling, maar Hij was de Messias der Schriften. Maar die Schriften hadden de Joden omgevormd naar en onderworpen aan hun eigen denksystemen. Zo hadden zij zich een eigen Jezus gefantaseerd, een eigen Messias, die aansloot bij hun denken over de Messias. Daarom konden zij het optreden van Jezus van Nazareth niet rijmen met wat de Schriften van het Oude Testament over de Messias voorzegd hadden, en kwamen zij ertoe om Hem te verwerpen en uiteindelijk te kruisigen.\\ Welnu, daartegenover laat Mattheüs zien – en dat allereerst aan de Joden toen – hoe het optreden van Jezus van Nazareth als de Messias ten volle in overeenstemming is met alles wat de Schriften van het Oude Verbond over de Messias voorzegd hebben, over Zijn geboorte, Zijn hele optreden en Zijn lijden en sterven ten slotte. Dat alles is vervulling der profetie. Hadden de Joden die profetieën recht verstaan en die dus niet in overeenstemming met hun eigen denksystemen uitgelegd, voorwaar zij zouden in Jezus van Nazareth geloofd hebben als de Gezalfde des Heeren. Het komt aan op het gelovig verstaan van de Schriften om Jezus van Nazareth te aanvaarden als de Messias. Dat laat Mattheüs ons in heel zijn evangeliebeschrijving zien. Vandaar zijn veelvuldig aanhalen van de Schriften van het Oude Testament. In onze perikoop is het reeds de vierde keer dat Mattheüs aanwijst de vervulling van de oudtestamentische profetie in Jezus’ optreden. Dat deed Mattheüs om alsnog de ongelovige Joden te brengen tot geloof in de gekruisigde Jezus van Nazareth als de Christus der Schriften.\\ Datzelfde evangelie komt vandaag ook tot ons, opdat ook wij Jezus van Nazareth zouden kennen als de Christus der Schriften, zonder ons aan Hem te stoten. Daartoe verkondigen wij u dan ook het Woord Gods in deze dienst. Wij doen dat onder het thema:


Paginahulpmiddelen