Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Volgende revisie | Vorige revisie | ||
preken:catechismus:zondag-5:1974 [26-08-2023 om 16.31 uur] – aangemaakt ds. J.H. Zwart | preken:catechismus:zondag-5:1974 [09-09-2024 om 20.52 uur] (huidige) – Externe bewerking 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | ====== Preek over Zondag 5 (1974) ====== | ||
+ | {{tag>" | ||
+ | <- preken: | ||
|Tekst|Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus| | |Tekst|Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus| | ||
|Lezen|2 Korintiërs 5:11-21| | |Lezen|2 Korintiërs 5:11-21| | ||
Regel 7: | Regel 10: | ||
| |_Psalm 116:7,11| | | |_Psalm 116:7,11| | ||
- | //Preek gehouden te: | + | //Preek gehouden te Grootegast op 5 mei 1974 en te Twijzel op 25 augustus 1974.// |
- | - Grootegast op 5 mei 1974 | + | |
- | - Twijzel op 25 augustus 1974// | + | |
\\ | \\ | ||
Regel 16: | Regel 17: | ||
Met de behandeling van Zondag 5 zijn wij gekomen bij het stuk dat handelt over de manier waarop wij uit onze ellende worden verlost. Ja, zo moeten wij dat wel zeggen: de manier waarop wij verlost worden uit onze ellende. Want daarover zal het gaan in dit tweede deel van de Catechismus, | Met de behandeling van Zondag 5 zijn wij gekomen bij het stuk dat handelt over de manier waarop wij uit onze ellende worden verlost. Ja, zo moeten wij dat wel zeggen: de manier waarop wij verlost worden uit onze ellende. Want daarover zal het gaan in dit tweede deel van de Catechismus, | ||
- | Nu is er op Zondag 5 altijd veel kritiek geweest. De vragen die hier gesteld worden achtte men dwaze vragen die niets met ons hart hebben uit te staan maar alleen met ons verstand. Het gaat hier – zo zegt men – alleen maar om redeneringen, | + | Nu is er op Zondag 5 altijd veel kritiek geweest. De vragen die hier gesteld worden achtte men dwaze vragen die niets met ons hart hebben uit te staan maar alleen met ons verstand. Het gaat hier – zo zegt men – alleen maar om redeneringen, |
- | En daarmee is dan meteen onze tweede opmerking gegeven: in Zondag 5 zijn wij helemaal niet bezig om een middelaar te zoeken die voldoet aan onze eigen logica en redeneringen van ons verstand. Hoe zouden wij ooit kunnen! Geldt juist hier niet: “Wat geen oog heeft gezien, wat geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgeklommen, | + | Daar stellen wij dan tegenover, in de eerste plaats, dat ons verstand niet uitgeschakeld mag worden in ons geloofsleven. Om getroost te worden mogen en moeten wij wel terdege ons verstand gebruiken. Maar dan het verstand dat niet vaart op het kompas van eigen logica en conclusies, maar dat zich in alles onderwerpt aan het spreken van God in Zijn Woord. |
+ | En daarmee is dan meteen onze tweede opmerking gegeven: in Zondag 5 zijn wij helemaal niet bezig om een middelaar te zoeken die voldoet aan onze eigen logica en redeneringen van ons verstand. Hoe zouden wij ooit kunnen! Geldt juist hier niet: “Wat geen oog heeft gezien, wat geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgeklommen, | ||
Wij vragen hier in Zondag 5 inderdaad naar de bekende weg. En die weg is Goddank bekend, hoe zouden wij er anders ooit naar kunnen vragen? Maar al is de weg bekend, de vraag naar die weg is niet overbodig! Want moet het er in deze en volgende Zondagen niet over gaan op welke manier wij verlost worden? En daarom willen wij in deze Zondag op eerbiedige wijze nagaan waarom God deze weg en stijl van verlossing verkoos. De liefde tot God zal ons er steeds weer toe dringen om Zijn verlossingsgangen met ons na te gaan, opdat wij ook hier leren zingen: “Uw gangen, zo vol roem en eer, zijn aan uw volk gebleken.” Wij vatten het evangelie van deze Zondagsafdeling voor u samen onder het thema: | Wij vragen hier in Zondag 5 inderdaad naar de bekende weg. En die weg is Goddank bekend, hoe zouden wij er anders ooit naar kunnen vragen? Maar al is de weg bekend, de vraag naar die weg is niet overbodig! Want moet het er in deze en volgende Zondagen niet over gaan op welke manier wij verlost worden? En daarom willen wij in deze Zondag op eerbiedige wijze nagaan waarom God deze weg en stijl van verlossing verkoos. De liefde tot God zal ons er steeds weer toe dringen om Zijn verlossingsgangen met ons na te gaan, opdat wij ook hier leren zingen: “Uw gangen, zo vol roem en eer, zijn aan uw volk gebleken.” Wij vatten het evangelie van deze Zondagsafdeling voor u samen onder het thema: | ||
- | //De God van alle vertroosting openbaart ons de weg der verlossing als die van verzoening door voldoening.// | + | //De God van alle vertroosting openbaart ons de weg der verlossing als die van verzoening door voldoening.// |
+ | Zo leert Hij ons: | ||
- Zijn verbondsrecht te erkennen; | - Zijn verbondsrecht te erkennen; | ||
- onze verbondsschuld te belijden; | - onze verbondsschuld te belijden; |