Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
preken:catechismus:zondag-50:1975 [28-06-2024 om 13.53 uur] – ds. J.H. Zwart | preken:catechismus:zondag-50:1975 [09-09-2024 om 20.52 uur] (huidige) – Externe bewerking 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
====== Preek over Zondag 50 (1975) ====== | ====== Preek over Zondag 50 (1975) ====== | ||
- | {{tag>" | + | {{tag>" |
<- preken: | <- preken: | ||
|Gehouden te: | |Gehouden te: | ||
Regel 11: | Regel 11: | ||
| |_Gezang 5:5| | | |_Gezang 5:5| | ||
- | //Broeders en zusters, geliefden in onze Heer Jezus Christus,//\\ | + | //Broeders en zusters, geliefden in onze Heer Jezus Christus,// |
De Heiland wil ons vanmiddag opnieuw leren bidden het gebed om ons dagelijks brood. En dit gebed heeft alles te maken met wat wij deze morgen mochten ontvangen in de viering van het Heilig Avondmaal. En nu bedoel ik dat niet zo, dat de Heiland ons in dit gebed zou leren bidden niet maar om gewoon natuurlijk brood, maar dat het hier zou gaan om geestelijk, hemels brood, waarvan ons in het Avondmaal het teken en zegel is gegeven. Nee, zoo is het niet. Dat heeft men er wel vaak van gemaakt. Men zei dan: het is onmogelijk, dat de Heiland in het volmaakte gebed ook een plaats zou hebben ingeruimd voor de vraag naar gewoon aards brood. Dan zou deze bede immers helemaal uit de toon vallen. Het gaat immers in heel het gebed dat de Heiland ons leert om zaken, die van veel hogere om niet te zeggen van hemelse orde zijn. Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede. Wat gaat het in die beden om geweldige zaken; zaken van hemelse orde. En dat geldt ook voor de laatste twee beden: ‘Vergeef ons onze schulden en leid ons niet in verzoeking.’ Ook hier betreft het, het gebed om geestelijke dingen. En hoe zou de Heiland daar midden tussenin nu ooit kunnen plaatsen het gebed om het dagelijks brood. Daardoor wordt toch de verheven schoonheid en harmonie van dit volmaakte gebed geheel en al verstoord! Wie gaat nu in een gebed, waar zulke geweldige zaken aan de orde komen, zaken waardoor de hemel en de aarde en ook de hel in beroering worden gebracht, wie gaat er dan spreken over alledaagse dingen als voedsel en kleding. En toen men eenmaal zo ver was, dat men een tegenstelling maakte tussen het hemelse en het aardse, tussen natuur en genade, ja toen moest men wel een andere verklaring zoeken voor deze vierde bede, die er dan toch maar tussen was geplaatst door de Heiland Zelf. Toen ging men de zaak ' | De Heiland wil ons vanmiddag opnieuw leren bidden het gebed om ons dagelijks brood. En dit gebed heeft alles te maken met wat wij deze morgen mochten ontvangen in de viering van het Heilig Avondmaal. En nu bedoel ik dat niet zo, dat de Heiland ons in dit gebed zou leren bidden niet maar om gewoon natuurlijk brood, maar dat het hier zou gaan om geestelijk, hemels brood, waarvan ons in het Avondmaal het teken en zegel is gegeven. Nee, zoo is het niet. Dat heeft men er wel vaak van gemaakt. Men zei dan: het is onmogelijk, dat de Heiland in het volmaakte gebed ook een plaats zou hebben ingeruimd voor de vraag naar gewoon aards brood. Dan zou deze bede immers helemaal uit de toon vallen. Het gaat immers in heel het gebed dat de Heiland ons leert om zaken, die van veel hogere om niet te zeggen van hemelse orde zijn. Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede. Wat gaat het in die beden om geweldige zaken; zaken van hemelse orde. En dat geldt ook voor de laatste twee beden: ‘Vergeef ons onze schulden en leid ons niet in verzoeking.’ Ook hier betreft het, het gebed om geestelijke dingen. En hoe zou de Heiland daar midden tussenin nu ooit kunnen plaatsen het gebed om het dagelijks brood. Daardoor wordt toch de verheven schoonheid en harmonie van dit volmaakte gebed geheel en al verstoord! Wie gaat nu in een gebed, waar zulke geweldige zaken aan de orde komen, zaken waardoor de hemel en de aarde en ook de hel in beroering worden gebracht, wie gaat er dan spreken over alledaagse dingen als voedsel en kleding. En toen men eenmaal zo ver was, dat men een tegenstelling maakte tussen het hemelse en het aardse, tussen natuur en genade, ja toen moest men wel een andere verklaring zoeken voor deze vierde bede, die er dan toch maar tussen was geplaatst door de Heiland Zelf. Toen ging men de zaak ' | ||
Maar, geliefden, u begrijpt, dat wie deze vierde bede zo uitlegt wel lijnrecht ingaat tegen het onderwijs van de Heiland hier. Want de Heiland spreekt hier zo duidelijk, dat elk misverstand is uitgesloten. Het gaat in de vierde bede heel gewoon om ons eten van elke dag, om gewoon natuurlijk brood. Zij, die hier willen ' | Maar, geliefden, u begrijpt, dat wie deze vierde bede zo uitlegt wel lijnrecht ingaat tegen het onderwijs van de Heiland hier. Want de Heiland spreekt hier zo duidelijk, dat elk misverstand is uitgesloten. Het gaat in de vierde bede heel gewoon om ons eten van elke dag, om gewoon natuurlijk brood. Zij, die hier willen ' |