Ds. J. Hoorn

verzamelde werken


artikelen:1994-10-15_interview_geen-bruid-met-twee-aangezichten

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
artikelen:1994-10-15_interview_geen-bruid-met-twee-aangezichten [14-08-2024 om 20.18 uur] ds. J.H. Zwartartikelen:1994-10-15_interview_geen-bruid-met-twee-aangezichten [14-08-2024 om 20.20 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 7: Regel 7:
 Hoorn: “Het feit dat prof. Trimp aan de hand van artikel 27 NGB op overtuigende wijze laat zien dat de enige algemene kerk zuiver een kwestie is van de kerk plaatselijk; dit met afwijzing van niet-gereformeerd gedachtengoed van mannen als A. Kuyper en H. Bavinck. Waarmee hij feitelijk ook de leringen van de synodes van Heemse en Spakenburg beneden niveau verklaart. Jammer dat prof. Trimp in zijn antwoordbrief aan dit punt voorbij ging.” Hoorn: “Het feit dat prof. Trimp aan de hand van artikel 27 NGB op overtuigende wijze laat zien dat de enige algemene kerk zuiver een kwestie is van de kerk plaatselijk; dit met afwijzing van niet-gereformeerd gedachtengoed van mannen als A. Kuyper en H. Bavinck. Waarmee hij feitelijk ook de leringen van de synodes van Heemse en Spakenburg beneden niveau verklaart. Jammer dat prof. Trimp in zijn antwoordbrief aan dit punt voorbij ging.”
  
-Misvatting\\+**Misvatting**\\
 Volgens Hoorn is het een misvatting te menen dat de katholieke of algemene kerk van artikel 27 zich laat onderscheiden van de ware kerk uit artikel 29: “De belijdenis leert ons een enige kerk. Met het oog op deze kerk wordt gesproken in de artikelen 27 tot en met 32 van de Ned. Geloofsbelijdenis (NGB). In deze zes artikelen gaat het steeds om dezelfde kerk, die volgens artikel 27 een heilige vergadering is. Dit laatste houdt ook in een concrete vergadering, met het oog waarop men kan spreken van ‘buiten haar’ en ‘zich daarbij voegen.”\\ Volgens Hoorn is het een misvatting te menen dat de katholieke of algemene kerk van artikel 27 zich laat onderscheiden van de ware kerk uit artikel 29: “De belijdenis leert ons een enige kerk. Met het oog op deze kerk wordt gesproken in de artikelen 27 tot en met 32 van de Ned. Geloofsbelijdenis (NGB). In deze zes artikelen gaat het steeds om dezelfde kerk, die volgens artikel 27 een heilige vergadering is. Dit laatste houdt ook in een concrete vergadering, met het oog waarop men kan spreken van ‘buiten haar’ en ‘zich daarbij voegen.”\\
 “De synodes spraken evenwel uit, dat de algemene christelijke kerk niet zonder meer op één lijn gesteld moet worden met de kerk ter plaatse. Natuurlijk kan de ene hier niet losgezien worden van de andere maar een is-gelijk-teken plaatsen tussen deze twee doet volgens de synodes tekort aan de breedheid van Christus’ kerkvergaderend werk.” “De synodes spraken evenwel uit, dat de algemene christelijke kerk niet zonder meer op één lijn gesteld moet worden met de kerk ter plaatse. Natuurlijk kan de ene hier niet losgezien worden van de andere maar een is-gelijk-teken plaatsen tussen deze twee doet volgens de synodes tekort aan de breedheid van Christus’ kerkvergaderend werk.”
Regel 15: Regel 15:
 Wat ds. Van der Jagt zei, “is overeenkomstig de belijdenis” en dat valt volgens ds. Hoorn in deze predikant te prijzen. “Laat hij de synodale uitspraken maar publiek verwerpen, want deze zijn ten overstaan van de gereformeerde belijdenis lichtvaardig en onverantwoord; zij dienen niet de altijd noodzakelijke reformatie van de kerk in de enigheid van het ware geloof.” Wat ds. Van der Jagt zei, “is overeenkomstig de belijdenis” en dat valt volgens ds. Hoorn in deze predikant te prijzen. “Laat hij de synodale uitspraken maar publiek verwerpen, want deze zijn ten overstaan van de gereformeerde belijdenis lichtvaardig en onverantwoord; zij dienen niet de altijd noodzakelijke reformatie van de kerk in de enigheid van het ware geloof.”
  
-Steekspel?\\+**Steekspel?**\\
 //Is de controverse tussen u en uw voormalige kerkeraad en later de synode niet ontaard in een vermoeiend steekspel?//\\ //Is de controverse tussen u en uw voormalige kerkeraad en later de synode niet ontaard in een vermoeiend steekspel?//\\
 Ds. Hoorn onderkent dit gevaar: “Er zit hier en daar ook van mijn kant wel iets woordenvangerigs in. Dat krijg je gauw in een ‘meningsverschil’. Bovendien dreigt altijd dat men te snel of te paniekerig reageert, waardoor men niet het volle pond geeft aan de waarheid. Tenslotte heeft geen mens de waarheid op zak; hij moet daarin groeien en vordering maken. Daarom moet er ook de bereidheid zijn naar elkaar te luisteren. Dat is een blijk van ware katholiciteit.”\\ Ds. Hoorn onderkent dit gevaar: “Er zit hier en daar ook van mijn kant wel iets woordenvangerigs in. Dat krijg je gauw in een ‘meningsverschil’. Bovendien dreigt altijd dat men te snel of te paniekerig reageert, waardoor men niet het volle pond geeft aan de waarheid. Tenslotte heeft geen mens de waarheid op zak; hij moet daarin groeien en vordering maken. Daarom moet er ook de bereidheid zijn naar elkaar te luisteren. Dat is een blijk van ware katholiciteit.”\\
Regel 21: Regel 21:
 De predikant voegt er nog aan toe: “De vragen waaraan Heemse mij onderwierp, zijn in het licht van het ondertekeningsformulier niet verantwoord. Het betrof geen vragen die er blijk van gaven dat ik kennelijk afweek van de kerkelijke belijdenis. Het waren vragen waarin de synode haar gevoelen duidelijk liet blijken; kennelijk week het mijne daarvan af. Dit laatste is inderdaad ook het geval, waarbij dit verschil niet maar een kwestie is van woordenvangerij. In geding was en is de vraag naar de gereformeerde leer over de kerk. Overhaast en op grond van een eigen, typisch ‘vrijgemaakt’ standpunt heeft de synode mij in deze belangrijke vraag gevonnist.”\\ De predikant voegt er nog aan toe: “De vragen waaraan Heemse mij onderwierp, zijn in het licht van het ondertekeningsformulier niet verantwoord. Het betrof geen vragen die er blijk van gaven dat ik kennelijk afweek van de kerkelijke belijdenis. Het waren vragen waarin de synode haar gevoelen duidelijk liet blijken; kennelijk week het mijne daarvan af. Dit laatste is inderdaad ook het geval, waarbij dit verschil niet maar een kwestie is van woordenvangerij. In geding was en is de vraag naar de gereformeerde leer over de kerk. Overhaast en op grond van een eigen, typisch ‘vrijgemaakt’ standpunt heeft de synode mij in deze belangrijke vraag gevonnist.”\\
  
-Ware Kerk\\+**Ware Kerk**\\
 //Toen u nog vrijgemaakt was, was toen uw opvatting dat deze kerk de enige ware kerk was?//\\ //Toen u nog vrijgemaakt was, was toen uw opvatting dat deze kerk de enige ware kerk was?//\\
 Hoorn: “Vrijgemaakt zijn is niet een kwestie van bezit hebben van de nodige organisaties op het gebied van kerk en school en politiek enz. Het betekent eerbiedigen dat de waarheid bovenal is, niet alleen in 1944 maar ook in 1984 en in 1994. Dat is ook de zin van artikel 31 KO. en tot die waarheid behoort ook artikel 29 NGB. En de zin van dat artikel luidt niet: wij zijn de enige ware kerk. Zo oppervlakkig en onvoorzichtig gaat dit artikel niet te werk. De zin daarvan luidt dat men naarstig en met goede voorzichtigheid uit het Woord van God zal onderscheiden welke de ware katholieke kerk zij. Als we daarom niet alleen aan het Woord de hand houden, gaan we spoedig hand in hand met de sekte. Zo nauw luistert de waarheid wel volgens het begin van artikel 29!” Hoorn: “Vrijgemaakt zijn is niet een kwestie van bezit hebben van de nodige organisaties op het gebied van kerk en school en politiek enz. Het betekent eerbiedigen dat de waarheid bovenal is, niet alleen in 1944 maar ook in 1984 en in 1994. Dat is ook de zin van artikel 31 KO. en tot die waarheid behoort ook artikel 29 NGB. En de zin van dat artikel luidt niet: wij zijn de enige ware kerk. Zo oppervlakkig en onvoorzichtig gaat dit artikel niet te werk. De zin daarvan luidt dat men naarstig en met goede voorzichtigheid uit het Woord van God zal onderscheiden welke de ware katholieke kerk zij. Als we daarom niet alleen aan het Woord de hand houden, gaan we spoedig hand in hand met de sekte. Zo nauw luistert de waarheid wel volgens het begin van artikel 29!”


Paginahulpmiddelen